Skip to Content

Stock photo from Pexels

Pro-Merkel German newspapers take a nose dive

It was only four weeks ago when Germany's Circulation Guardian IVW threatened to announce the annual sales figures for 2017. It has been a carnage for politically correct newsprint.

Published: February 5, 2018, 9:29 am

    Read more

    Express Cologne/Bonn minus 9.5 percent with only 75.346 readers. The edition Dusseldorf with a slack of 25 000, and even more brutal, the BZ Berlin: minus 12.8 percent. The Hamburg MorgenPost: Minus 13.8  (44.624 readers).

    The vast majority of German newspapers are racing towards the abyss of no readers in giant strides.

    The “First Woman”, chief executive Tanit Koch at Bild, also a member of the knockout club for 2017, “stepped down” a few days ago. In only two years, she had managed to lose 600 000 readers.

    Her predecessor Kai Diekmann, had taken Bild from 5 million readers to less than 2 million.

    The rumors that the editor-in-chief of German tabloid Bild was going to be fired, had been going on for months, as well as the rumors that Springer CEO Matthias Döpfner wanted to get rid of both her, as well as the boss of Bild am Sonntag, Marion Horn.

    Both firings are linked to their newspapers dramatically losing circulation – the consequence of seeking proximity to the government, rather than the readers. Both ladies have been protected from their deserved fall.

    Slavishly, Koch had insisted on the old formats and politically correct news. “She learned everything from Kai Diekmann,” it was said during her appointment as editor-in-chief on record. Unfortunately she learnt nothing beyond that.

    “The main reasons for the decline, was like Diekmann, Koch sought the benevolence of power, assisted by Political Editor Nikolaus Blome, the government spokesman disguised as a journalist,” Nicolaus Fest, a former colleague of Koch noted.

    “Criticism of the Chancellor [Merkel] and GroKo [Grand Coalition] was reliably prevented by him, the illegal opening of the border cheered. Whether the takeover of the left-autonomous, but above all grotesquely remote readers slogan “Refugees welcome” was his idea is controversial; at least he did not prevent this,” Fest added.

    The vote at the kiosk where Bild was sold to ordinary readers, went unnoticed by Tanit Koch. Bild, as the newspaper proclaimed under its logo, was no longer “nonpartisan and independent”, and the one-sidedness was too obvious.

    Not coincidentally, the worst selling issue of 2017 was the commemorative edition “Thanks, Helmut Kohl”. For the anticipated hymns to the “Father of Unity”, who is also the father of the euro, national clearance and all subsequent problems, readers no longer wanted to pay.

    But this disaster in sales was ignored by Koch. The result: The new edition numbers, which come out next week, are again to show a loss of eleven percent, while internally there is talk of 14 percent. It is nothing less than a testimony of complete failure.

    The job of the editor-in-chief has sadly never been easier, but Koch chose to dismiss the really big headlines every day: assassins with 14 identities, immigration of convicted murderers, knife murder in supermarkets, rape by machete use in front of a friend, swimming pools under police protection, attacks on paramedics and firefighters, imported polygamy with up to four wives.

    The loss of control of the state has become a talking point, but not in Bild. Koch’s proximity to Merkel prevented the harsh reporting that Bild once stood for, Fest said.

    “When we met some time after her appointment, she asked me how to get out of the ‘Refugees welcome’ number. My advice was to thematize the threat for women,” according to Fest.

    “Tanit thought for a moment, then rejected the suggestion. If all the perpetrators were foreigners, she said, she could not bring the case. It did not occur to her that readers could expect reality beyond all political correctness.”

    Keep ​your language polite​. Readers from many different countries visit and contribute to Free West Media and we must therefore obey the rules in​,​ for example​, ​Germany. Illegal content will be deleted.

    If you have been approved to post comments without preview from FWM, you are responsible for violation​s​ of​ any​ law. This means that FWM may be forced to cooperate with authorities in a possible crime investigation.

    If your comments are subject to preview ​by FWM, please be patient. We continually review comments but depending on the time of day it can take up to several hours before your comment is reviewed.

    We reserve the right to del​ete​ comments that are offensive, contain slander or foul language, or are irrelevant to the discussion.


    Ukrainian pilot suspected of shooting down MH17 found dead

    The Ukrainian pilot Vladislav Voloshin, whom his colleague Yevgeny Agapov had accused of involvement in the shooting down of flight MH17, has been found dead.

    Islamo-leftists march in London

    LondonThousands of demonstrators gathered in London to protest against the "evil of racism" and "Islamophobia" in a strong show of Islamo-leftism.

    Porton Down not able to identify chemical used on Russian ex-spy

    Well-placed sources inside the British Foreign Office have confirmed that Porton Down scientists were not able to identify the nerve agent as being of Russian manufacture, and are angry about the political pressure from inside the government to lie about the poison being Russian.

    Joint allied statement against Russia after UK ignores OCPW convention

    LondonOn 15 March, the United Kingdom, together with allies Germany, France and the United States, issued a collective statement alleging that ex-spy Sergey Skripal and his daughter Yulia were poisoned by agents of the Russian Federation.

    Britain’s spy hysteria is damaging its credibility and standing

    LondonThe actions of the British government in response to the alleged poisoning of a British double agent Sergei Skripal and his daughter is damaging Britain's credibility and international standing.

    Cost of EU Parliament steeply rising

    The costs of the European parliament have been steeply increasing since 2011. It won’t take long before it hits 2 billion euros a year, a Dutch newspaper reported.

    Telford: largest child sex abuse scandal in history ignored by the BBC

    The Sunday Mirror reported this weekend that a young English girl could be one of up to 1000 victims of grooming or child sexual abuse in the Shropshire town over the last four decades, thought to be one of the worst of its kind in modern Britain.

    UK Foreign Office issued letter in pidgin English to banned speakers

    LondonConservative vlogger Brittany Pettibone was given a letter written in pidgin English denying her leave to enter the UK. Pettibone, an American citizen and her partner the Austrian Identitarian activist Martin Sellner were both held in detention in the UK and denied entry into the country.

    Mainstream Polish author barred from UK visit

    LondonWhile the UK ban on two visiting conservatives from Austria and the US, Martin Sellner and Brittany Pettibone made headlines, the UK ban on award-winning Polish journalist received little attention.

    Dutch politicians call for end to EU’s ‘fact checking’

    The HagueDutch home affairs minister Kasja Ollongren is facing pressure from a majority of Dutch MPs who want on Brussels to disband its "fact checking" unit known as EU vs Disinfo.

    Go to archive