Skip to Content

In 1994–2008, RFE/RL used the former Federal Parliament building of the abolished Czechoslovakia in Prague New Town. For many years past 2001, security concrete barriers reduced the capacity of the most frequented roads in Prague center. Wikipedia

CIA-funded RFE to return to Hungary

During the Cold War, Radio Free Europe (RFE) was broadcast to Soviet satellite countries, but after the fall of the Berlin Wall and the end of the Marxist experiment, it closed down the service in Hungary in 1993. It is poised to return.

Published: September 11, 2019, 11:39 am

    Budapest

    With the RFE motto, “Free Media in Unfree Societies”, the service will see a relaunch in Hungary when the US Congress approves it later this month.

    The US Agency for Global Media, an agency overseeing all US federal government international broadcasting services, has voiced its concern over Hungary’s rule under Prime Minister Viktor Orban.

    “We’ve done our homework, and we know this has broad backing, and we’re preparing to move forward,” the agency’s chief, John Lansing, noted. He expects a soft launch of the service in May 2020, with a hard launch within a year. The service’s initial budget will amount to around USD 750 000, including a funding for a bureau in Hungary.

    The authors listed three “serious reasons” for the return of RFE. “The first is the current demise of Hungarian media freedom.” Secondly, “[o]ne of the lessons of Europe’s last century is that broadcast monopolies by nationalist governments lead to international tensions and conflicts.”

    Lastly, the move is aimed against Russia: “Given the similarities in recent Russian and Hungarian attacks on the United States, Hungary may well be the first ideological outpost of Putin’s constitutional dictatorship.”

    According to the New York Times, Orban controls both public media as well as the country’s private news media. The European Commission published a report earlier this year accusing the Central European Press and Media Foundation [Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány – KESMA], the media conglomerate established by the governing Fidesz party in November 2018, of endangering press freedom in Hungary.

    Péter Krekó, director of Political Capital, a Budapest-based think tank and consultancy, is quoted by the NYT as saying that Hungary’s media structure was based on the Russian example. He accused Hungary of repeating Kremlin narratives found on Sputnik News and RT.

    “Orban has already mentioned Russia several times as a model state,” Krekó observes. “Orban’s policies in education, media and toward NGOs are obviously inspired by Putin.”

    The US House Committee on Appropriations has encouraged the relaunch of RFE’s service in Central and Eastern Europe “to counter the Kremlin narrative and combat corruption,” the NYT reported. Bipartisan legislation introduced in the House in May called on Secretary of State Mike Pompeo to bolster efforts in Hungary against Russian influence.

    “There is a growing understanding on both sides of the aisle now that there are challenges to democracy and the rule of law in countries like Hungary and Poland,” Dalibor Rohac, a research fellow with the American Enterprise Institute told the NYT.

    According to the NYT, Hungary is not the only problem, highlighting the relaunch of RFE in Bulgaria and Romania this year, despite all three countries being members of the European Union and NATO. Hungary, however, unlike Romania and Bulgaria, remains the only EU member to be downgraded to “partly free” by Freedom House, an American “democracy” watchdog organisation.

    But in 2018, American pundit Patrick Buchanan voiced a different opinion: “The democracy worshippers of the West cannot compete with the authoritarians in meeting the crisis of our time because they do not see what is happening to the West as a crisis.” Hungarians, he said, “have used democratic means to elect autocratic men who will put the Hungarian nation first”.

    Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) received funding covertly from the Central Intelligence Agency (CIA) until 1972, according to author and expert on the CIA John Prados. During RFE’s earliest years of existence, the CIA and US Department of State issued the policy directives.

    Consider donating to support our work

    Help us to produce more articles like this. FreeWestMedia is depending on donations from our readers to keep going. With your help, we expose the mainstream fake news agenda.

    Keep ​your language polite​. Readers from many different countries visit and contribute to Free West Media and we must therefore obey the rules in​,​ for example​, ​Germany. Illegal content will be deleted.

    If you have been approved to post comments without preview from FWM, you are responsible for violation​s​ of​ any​ law. This means that FWM may be forced to cooperate with authorities in a possible crime investigation.

    If your comments are subject to preview ​by FWM, please be patient. We continually review comments but depending on the time of day it can take up to several hours before your comment is reviewed.

    We reserve the right to del​ete​ comments that are offensive, contain slander or foul language, or are irrelevant to the discussion.

    Europe

    Moroccans trash Belgian cities after WC victory

    BrusselsVictory turned into a riot on Sunday 27 November, as violence broke out in Brussels after the victory of the Moroccan team against Belgium in the football World Cup. The Atlas Lions won by two goals to nil and thus triumphed over the Belgian team.

    ‘Migrants only ever lose their passports, never their knives’

    TraiskirchenAgainst the background of the continuing mass influx of asylum seekers, the Austrian FPÖ presents itself again with a winning campaign to deal with the crisis. At a press conference on Wednesday, three leading FPÖ politicians gave more details – in Traiskirchen, Lower Austria, of all places, which is the seat of a large first reception center and has been a "hot spot" for the mass influx for months.

    Twitter’s Brussels office dismantled

    BrusselsThe move by Elon Musk to rid the online platform of "woke" ideologues, has sparked EU concern over online content control. With Twitter dismantling its entire Brussels office, some EU officials claim the platform will no longer comply with their new rules on controlling online content.

    In 4 years, 343 terror convicts have been released in France

    ParisPrisoners convicted of terrorism-related offences are monitored by the judiciary and intelligence services upon their release. This has been a huge cost to French taxpayers.

    Green MP complains about ‘cold Bundestag’

    BerlinAnyone who dares to complain about gas prices, which have increased at least six fold in the last year, is denounced as a traitor in Germany. In reality, many families do not know how they will stay warm since they are no longer able to afford heating.

    Vlaams Belang calls on government to cancel WEF membership

    BrusselsIn 2022, the Flemish government will pay €175 763.87 in membership fees to the World Economic Forum (WEF) and 27 000 Swiss francs (about €27 300) as participation fees to the annual meeting of the WEF in Davos. This is according to Flemish minister-president Jan Jambon's response to a parliamentary question by Flemish MP Sam van Rooy.

    Human traffickers shoot at Hungarian police during highway chase

    BudapestTo keep illegals flooding into the EU, human traffickers are now willing to accept the deaths of police officers. During a chase on the Hungarian highway, alleged Iraqi traffickers opened fire at the police. In the end, the traffickers could only be arrested and disarmed by a counter-terrorism unit.

    Will Elon Musk be the game changer in Ukraine?

    KievTesla founder Elon Musk is once again becoming an important military factor in the Ukrainian theater of war. Musk has decided to take around 1 300 of his Starlink satellites, which previously covered the territory of Ukraine, off the grid due to financing problems.

    How an unverified mainstream media report almost started WW3

    KievAlthough his closest allies, the US and Poland, are certain that one of his rockets hit the Polish village, Ukraine's President Vladimir Zelensky insisted until Wednesday that his neighbour was the culprit. He has so far refused to apologize for the attack that killed two Polish citizens and destroyed a tractor.

    French NATO soldiers in Romania hungry, freezing, overrun by rats 

    CincuFrench NATO soldiers stationed at the Cincu military base in Romania bitterly complained to an investigative journalist about the terrible living conditions they suffer. They live in filthy prefabricated houses from Mali that are hardly heated, there are not enough toilets, and garbage is piling up in the camp.

    Go to archive