Skip to Content

African fakery presented as fact by a clueless German reporter in Johannesburg, South Africa. Screenshot of Tagesschau report

German state broadcaster touts Zimbabwean ‘television that generates energy’

The abysmally stupid journalists at Germany's state broadcaster (which runs on compulsory fees), were exposed once again on Friday. The reporter from ARD in Johannesburg presented a sensational contribution with a “television that generates energy instead of consuming it”.

Published: September 20, 2022, 9:12 am

    Read more

    Johannesburg

    The TV is powered by radio waves, so it doesn’t need a power cable. And not only that: “Even if the television is off, other things can be supplied with electricity through it”. The TV is turned into a “microsonic device that generates energy”. The ignorant reporter even welcomed it as “part of the solution to the energy crisis”.

    The inventor of this miracle box is said to be a Zimbabwean. The leftwing Tagesschau announced the discovery of the incredible technological break-through.

    Meanwhile, on Twitter, the reporter from the ARD Johannesburg studio promoted her ridiculous contribution with the words: “No cable, no extra radiation, no emissions, no raw material consumption. Sounds like part of the solution to the energy crisis.”

    The problem: If it sounds too good to be true, it probably is.

    Maxwell Chikumbutso is no stranger to the world: Years ago, he presented an electric car that allegedly does not need to be charged because it is powered by magnetic waves and radio frequencies, even offering it for sale on a website for $499. The news agency AP and some honest reporters at the time, exposed the “sensation” as African fakery.

    The Tagesschau reporter did not bother to check the credentials of the “great scientist”. And no one else in the Tagesschau editorial office was perplexed by this “scientific sensation” before it went online.

    In the report, the Tagesschau actually advances the narrative that the great Zimbabwe invention only failed to catch on because of racism. It has Chikumbutso, the supposed inventor, explain at length: “In a way, the television uses free, renewable and green energy. No emissions, no consumption, no raw materials. It uses the radio waves and converts them”.

    But unfortunately, even if the “invention could set a precedent, there is little attention for innovations from southern Africa”, the author lamented. And further: “His ideas could be a big hit. And yet he is not even listened to in large parts of Europe”.

    The miracle television could solve so many problems in Africa and around the world, but racism has been preventing us from advancing, according to the Tagesschau. Chikumbutso wants to “make his cordless TV (…) accessible to the rural population”. And further: “Scientists from Europe have not yet tested his invention. But Maxwell believes it would be quite attractive to the Western world, including Germany, for example.”

    In fact, Chikumbutso has already invented something else: “Street lights that are no longer solar-powered, but are powered by radio waves – also an invention of Chikumbutso. They are already shining in Mexico and North America.”

    Researchers from the US have confirmed that the invention actually works, the leftwing rag assured readers. “He had worked on it for a long time, combining materials that are available locally in Zimbabwe and had it all tested by researchers from the US. They confirmed that it really works”.

    Deutsche Welle (not financed by the broadcasting license fee, but by taxes) also took over the contribution and moderated it with the words: “This is a great idea that is already being implemented. But it hasn’t caught on yet. The inventor complains that this also has to do with a large portion of racism.”

    Within hours after her post went online, an avalanche of ridicule and criticism followed. The Tagesschau author then admitted on Twitter: “Despite all my enquiries, I have not been able to get in touch with scientists from the US who, according to Maxwell Chikumbutso, have tested and verified his alleged invention. He wants to have developed it, he claims. That’s how I should have put it in the tweet.”

    By late Friday evening, the article was no longer available on the Tagesschau website. The author of the article comes from Südwestrundfunk (SWR; Southwest Broadcasting), a regional German public broadcasting corporation, the institution that will now provide the new head of ARD.

    Consider donating to support our work

    Help us to produce more articles like this. FreeWestMedia is depending on donations from our readers to keep going. With your help, we expose the mainstream fake news agenda.

    Keep ​your language polite​. Readers from many different countries visit and contribute to Free West Media and we must therefore obey the rules in​,​ for example​, ​Germany. Illegal content will be deleted.

    If you have been approved to post comments without preview from FWM, you are responsible for violation​s​ of​ any​ law. This means that FWM may be forced to cooperate with authorities in a possible crime investigation.

    If your comments are subject to preview ​by FWM, please be patient. We continually review comments but depending on the time of day it can take up to several hours before your comment is reviewed.

    We reserve the right to del​ete​ comments that are offensive, contain slander or foul language, or are irrelevant to the discussion.

    Europe

    Nordstream pipeline likely sabotaged

    The politically motivated sabotage behind the apparently serious and wanton damage to the gas pipelines Nordstream 1 and Nordstream 2 were likely ordered by a technically and militarily highly developed state. The aim of this crime, a very large-scale crime, could only have been to destroy any hope of further gas deliveries from Russia to Germany.

    Hungarian FM: Europe’s narrative about war no longer relevant

    New YorkAt the UN General Assembly in New York, Hungarian Foreign Minister Szijjártó made an interesting observation: Europe has long since lost the "race of narratives" in connection with the Ukraine war.

    Industrialist: ‘The Americans control everything in the background’

    Burladingen German industrialist Wolfgang Grupp, the CEO of textile giant Trigema, does not understand why Germans suddenly see Vladimir Putin as a mortal enemy. He believes that the US is controlling everything in the background and are the only winners of this war.

    German secret service operates fake accounts to lure ‘right-wing extremists’

    BerlinAnyone who criticizes the German system is quickly labelled as an "extremist". But because the state still has not found enough "right-wing extremists", it has decided to help a little bit.

    EU states are fighting over the repeal of veto right

    BrusselsThe member countries of the European Union have revived the debate on whether to introduce majority voting on some issues of foreign or security policy instead of the current need for unanimous consent of all the bloc's states.

    Meat ads banned in Dutch city to fight ‘climate change’

    HaarlemThe city of Haarlem in the Netherlands has taken the radical decision to become the first city in the world to ban meat advertising in public places from 2024, due to its "climate impact", according to a decision drawn up by the environmental party GroenLinks.

    Orbán: ‘Dwarfs want to put pressure on an energy giant’

    BelgradeThe EU is targeting Hungary again. Brussels has now cleared the way for massive financial sanctions against Budapest as a tit-for-tat for Hungarian foreign policy, which includes strict neutrality on the issue of Russia sanctions and continuous gas supply contracts with Gazprom.

    Marine Le Pen blasts sanctions against Russia

    AgdeMarine Le Pen, the chairwoman of the RN group in the National Assembly blasted "a European Union hysterical about the war in Ukraine calling inappropriate and ill-considered sanctions" against Russia.

    A rejection of the unipolar world in Samarkand

    SamarkandIt was more than a symbolic gesture: At a meeting in Uzbekistan, Kremlin chief Vladimir Putin and Chinese head of state and party Xi Jinping swore by the "boundless friendship" between their two countries. They underscored the common goal of a new world order not dominated by the West.

    Hungary loses ‘democratic status’ in EU Parliament

    BudapestThe EU Parliament has agreed that Hungary is not a democracy. A “hybrid system of electoral autocracy” prevails in the country, according to a non-binding resolution voted for by a majority of MPs on Thursday, the AFP news agency reported. The resolution had been pushed by several factions, including the Greens and the Social Democrats.

    Go to archive